Endokrynolog – kiedy należy się udać na wizytę

endokrynolog

Kim w ogóle jest endokrynolog? Jest to lekarz, który specjalizuje się w leczeniu tzw. zaburzeń hormonalnych, czyli zaburzeń gruczołów wydzielenia wewnętrznego. Zaliczamy do nich tarczycę, przytarczyce, jajniki, jądra, nadnercza, przysadkę czy trzustkę. Zazwyczaj głównym powodem przypadłości endokrynologicznych jest nadmiar bądź niedomiar konkretnego hormonu. Sprawdź, jakimi chorobami zajmuje się endokrynolog i kiedy udać się na wizytę.

Z jaką chorobą do endokrynologa?

Endokrynolodzy mają pełne ręce roboty, bo chorób wymagających ich interwencji jest cała masa. Najpopularniejsze przypadłości, którymi się zajmują to:

• choroby tarczycy (nadczynność, niedoczynność, Hashimoto),
  • choroby przytarczyc,
  • niepłodność spowodowana zaburzeniami hormonalnymi,
  • choroby trzustki (np. cukrzyca),
  • nadmierne owłosienie,
  • nadmierne łysienie,
  • nadmierny trądzik.

Endokrynolog – kiedy umówić się na wizytę?

Niepokojące objawy, związane ze złym funkcjonowaniem gruczołów w naszym organizmie jest bardzo dużo. Tak dużo, że czasem nawet lekarz ma trudności, by określić jaka choroba je wywołuje. Jest jednak kilka objawów, które powinny Cię zaniepokoić. Przede wszystkim, jeśli zmagasz się z ciągłym zmęczeniem i osłabieniem, warto zgłosić się na konsultację do endokrynologa. Często tego typu objawy zrzucane są na przepracowanie i stres i bagatelizowane, jednak bardzo często mogą mieć one związek z hormonami.

Co jeszcze powinno Cię zaniepokoić:

• nagły spadek lub wzrost wagi,
  • nadmierna senność lub bezsenność,
  • wahania nastroju,
  • obrzęki dłoni i stóp,
  • zaburzenia miesiączkowania u kobiet,
  • nadmierne owłosienie u kobiet,
  • nadpotliwość,
  • uderzenia gorąca.

Wizyta u endokrynologa – wskazówki

Jeśli jesteś umówiony na wizytę u endokrynologa, podpowiadamy Ci kilka wskazówek, o których musisz pamiętać. Najważniejsze, by konkretnie i dokładnie opowiedzieć lekarzowi o objawach, które masz, ponieważ prawidłowa diagnostyka jest podstawą w leczeniu zaburzeń hormonalnych. Możesz podzielić się ze specjalistą swoimi podejrzeniami. Jeśli w Twojej rodzinie występowały zaburzenia hormonalne przedstaw je na wizycie. Koniecznie przygotuj sobie również listę leków, które zażywasz. Weź ze sobą również dotychczasową dokumentację medyczną. Te elementy będą ważnym punktem odniesienia dla Twojego lekarza.

Endokrynolog po wizycie, może skierować Cię na badania takie jak:

• badanie TSH (stężenie tyreotropiny),
  • badania fT4 i fT3 (hormony tarczycy),